torsdag 4 februari 2010

Tillbaka i loopen

Det är lite mycket nu med undervisningen med nya kurser men dags att uppdatera mina tankar gällande LIN3-projektet. Vi hade mentorgruppträffen förra fredagen, roligt att träffa alla och jag tycker att tidschemat med inriktning på avslut i juni är passligt för mig iaf.

Måste börja skriva projektplanen, borde ju ha lite träning att skriva en sån då jag just drar en kurs i projektledning (PL). Lättare kanske att lära ut än att efterleva. Annars så har LIN-3 inspirerat mig till ett nytt grepp i just den ämneskursen. En del av kursen jobbar studerande med ett grupprojekt med fyra studdar i varje, och jag låter dem upprätthålla projektbloggar där de skriver om projektets process och progress. Vi startade dem igår, så får se hur det går.

En annan sak som relaterar till LIN3 för PL-kursen är att jag haft studerande att fundera på nåt eget mindre projekt där de skulle behöva IKT för kommunikation, samarbete, koordination och/eller sambeslut. Att matcha behov med verktyg, och motivera varför, alltså inte bara teknik för teknikens skull.

Så det blir att fundera på milstolpar, schemaläggning o.s.v. i helgen... Camilla hade tipsat oss om online-seminrium 10.2. men tyvärr har jag undervisning då. Har varit inaktiv i att söka kurser och utbildningar, har som sagt fullt upp men lugnar ner sig om två-tre veckor.

/Mats

PS. Tack för kommentarerna, Camilla och Yvonne. Jag ser fram emot att fixa med kursen. DS.

2 kommentarer:

  1. Hej Mats!

    Det är så roligt att läsa i din blogg att du redan har blivit inspirerad att utveckla din undervisning, fastän du tycks ha mycket på gång med undervisningen.

    Otur att du inte har möjlighet att delta i online-seminariet, men det kommer flera tåg:)

    Hoppas du kommer igång bra med din projektidé, kom ihåg att det inte är den egentliga planen, utan mera en översikt.

    -Camilla-

    SvaraRadera
  2. Hej Mats!

    Det där låter bra, och jag tror att vi alla behöver påminna oss om och om igen om att tekniken inte ska användas för teknikens egen skull, utan den utgör ett redskap och ett hjälpmedel för oss när vi ska strukturera våra ämnen och föra fram substansen på bästa sätt med tanke på studerandes lärande.

    Vi ses väl i morgon!

    h. Yvonne

    SvaraRadera