Hade tänkte skriva detta redan förra helgen, men som alla vet: the road to hell is paved with good intentions... Jag tyckte att träffen var helt OK och lärde mig nog en del nya saker, speciellt roligt att mera i detalj ta del av Petras och Yvonnes projektplaner. Yvonnes projekt är ju egentligen nåt som alla kurser borde innehålla som stöd, alltså guider och FAQ. Vet inte hur många gånger man får svara på samma frågor i många kurser, speciellt om övningsarbeten eller formen på hemuppgifterna. Petras projekt verkar vara mer innehållsdrivet, så det kräver kanske en lite annan ansats. Såg möjligheter där med rollspel eller annan typ av spel, men vet inte hur lätt det är att förverkliga.
Jag tror att vi många gånger glömmer bort i våra kurser att det är mycket roligare att lära sig saker då man har roligt, men jag vet inte om universitetsutbildningarna för det har blivit edutainment-inriktade. Jag försöker införa lite nya grepp i mina kurser som t.ex. strategispel, företagscase a la The Apprentice, och nu senast ett välgörenhetsprojekt men vet inte om jag har lyckats så bra eftersom då har ibland andra delar av kurserna blivit lidande. Stora problemen är ju tid och kontinuitet. Det finns inte all tid i världen på att bearbeta kurserna, speciellt inte med nya fyraperiodssystemet, och eftersom kontinuiteten ofta saknas så tappas incitamentet på att kunna förbättra kurser från år till år. Gnäll-gnäll. Nu har jag iaf möjligheten att göra nåt med Tillväxt och innovation, som jag skulle velat göra redan förra hösten.
När vi hade genomgången av båda mentorgruppernas projekt så tyckte jag att det är en intressant mix av kurser: Ristos diversity management-kurs, Helis hemsideprojekt, och Tiinas översättningskurs. Finns ju likheter också: språket i focus på Tiinas och Petras kurser; stödrutinerna i Tiinas och Yvonnes planer; substansinnehållet i min och Ristos kurser etc.
Gällande mitt eget projekt så fick jag en bra fråga av Tiina som jag inte riktigt kan svara på: alltså gällande e-portfolion, speciellt vad den ska utmynna i och hur studerande skall använda sig av den under kursen (som lärodagbok?). Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet hur jag ska tillämpa den, det som jag däremot vet är att boktenten ska försvinna men kanske jag behöver se över om det finns andra alternativ.
En annan sak jag behöver fundera på är fördelningen av moduler under kursen samt hur jag kan få 'shared knowledge building' att fungera i det här sammanhanget. Fick några bra idéer och kommentarer från Yvonne på hur hon gjort, ska se om jag kan fundera ut nåt motsvarande till den här projektkursen och speciellt diskussionstillfällena i närstudierna.
Nu blir nästa steg att fundera på vad modulerna ska innehålla och hur det tekniskt kan förverkligas i Moodle (eller andra läro/sociala miljöer). Jag tänkte att det är lättast att börja experimentera lite i Moodle för att se vad som kan göras där, eftersom det ändå är det troligaste alternativet och redan finns tillgängligt. Alltså farbror Herbert Simon var inte så långt bort när han skrev om 'bounded rationality', alltså söker jag en tillfredsställande lösning och inte den optimala p.g.a. brist på tid, kognitiv kapicitet och oändlig information. Tror detta kan vara en sak som avskräcker många lärare från att göra nätverksbaserade kurser, alltså myntets baksida: brist på tid, information och förmåga att förstå mediet.
/Mats
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Mats!
SvaraRaderaDu har alldeles rätt i att undervisning och studier borde bli mera underhållande. Det hänger väl samman med dagens samhälle, man är van vid underhållning av alla de slag och ovan att ha tråkigt. Men samtidigt tror jag att det är viktigt att hitta en balans i undervisningen så att underhållningen inte tar överhanden och själva stoffet blir en bisak. Så jag tror att det är bra att försöka tänka underhållande på ett pedagogiskt sätt, men inte introducera olika tekniker och program utan att i första hand ha som målsättning att uppnå lärande.
Fortsätt söka en lösning som tillfredsställer dig! Det är acceptabelt att sätta en gräns för hur mycket tid och energi man lägger på utvecklingen av en kurs.
Vi ses nästa vecka!
/Camilla