INLEDANDE PROJEKTIDÉ FÖR LIN3-UTBILDNINGEN
Projektets bakgrund
Kursen som jag valt att jobba med heter Tillväxt och innovation (kurskod 1890), och går under höstterminen. Det är kurs som har funnits i olika inkarnationer på Hanken ända sen jag själv var studerande på slutet av 1990-talet. Innovationsdelen (utgör 33% i kursen) har tillkommit detta läsår (2009-2010) eftersom insten behövde modernisera kursen samtidigt som det är ett av mina forsknings-/intresseområden. Egentligen är den innovationsdelen som jag vill delvis virtualisera men hela kursen kan nog få en lin3-makeover.
Kursen är på grund-/ämnesstudienivå för åtta studiepoäng, så det är mestadels andra eller tredje årets studerande som tar kursen. Kursdeltagare ca 25-30 per år. Målet med kursen (enligt kursbeskrivningen) är att "...ge deltagarna en helhetsbild över vad som kännetecknar snabbväxande företag." samt teman som avhandlas är bl.a. "produkt- och marknadsstrategier, innovationer och internationalisering". Kursen under ht-2009 innehöll 13 föreläsningar (inkl. 3 gästföreläsningar), fyra övningstillfällen/case/diskussion plus två presentationstillfällen för övningsarbeten. Examinationen är följande: 3x hemuppgifter (15%), 3x reflektioner (15%), övningsarbete om ett tillväxtföretag (20%), boktentamen baserad på tre böcker + några artiklar (50%).
Mina kurser tenderar att var ganska arbetsdryga, båda för mina studdar och mig själv. Jag tippar för en studerande som får nästhögsta vitsordet i kursen krävs 240 timmars arbete. Eftersom jag ger studerande många småarbeten innebär det en hel del betygssättning:
3x30 hemuppgifter á 3 sidor + 3x30 reflektioner á 2 sidor + 30 övningsarbeten á 15 sidor + 40-45 tenter (inkl. omtenter).
Vad fungerar, vad fungerar inte
Jag tycker att mångartade examinationsformer fungerar, förutom traditionella boktenten. Den upplever jag som förlegad i den formen samtidigt som jag tycker att gammeldags föreläsningar inte längre funkar så bra, och har försökt aktivera studerande med nyhetsurklipp o.d. för att skapa diskussion men upplever ibland att de är väldigt tysta. Det finns alltid någon väldigt aktiv typ men jag vill få med mer folk i diskussionerna, och det vill jag åstadkomma genom att se till att de läser material på förhand bättre, men också att diskussionen inte slutar i klassrummet där de verbala typerna regerar. Dessutom har vi många studerande som jobbar eller har andra kurser samtidigt, så en nerskärning av klasstillfällena skulle vara önskbara. Eller helst en effektivare och mera givande användning av dem.
Tillväxt-sidan har raffinerats under ett otal år med flera olika föreläsare i förarsätet, så det innehållet är ok om än lite konventionellt. Innovationssidan är ny för detta läsår, och jag upplever att jag inte fick ut allt det jag ville av föreläsningarna och övningarna på den fronten p.g.a. tidspressen och nytt material. Detta upplever jag varit ett problem för vår inst på senare år, att kontinuiteten varit knackig då folk kommit och gått på tjänsterna, så nytt folk fått ta hand om färdigt planerade kurser och/eller kurser blir inte utvecklade från år till år. Tentlitteraturen består av tre böcker, varav en kunde strykas. Innovationsboken är underbar men alldeles för mycket kött på benen för denna kurs.
I korthet är det exminationsformerna (speciellt administrationen därav), interaktivitet i material , samt omvandla föreläsningar till diskussionstillfällen och skapa fler diskussionsplattformar. Orsaken varför jag valt denna kurs är den har potential att vara så mycket mer än den är i dagsläget, och jag vill få studerande mera intresserade av och i själva kursen och ämnena.
Användningen av IKT
- skapa examinationsformer som stöds av IKT och läroplattformen.
- i dagsläget använder jag Hankens kurshemsidor som mitt forum, men det är i stora hela ett envägsforum (kan det då längre heta forum om det på sätt och vis inte är publikt?). På kurshemsidor finns nyheter, mestadels instruktioner, plus allt uppladdat material för kursen: tidtabeller, föreläsningsunderlag, artiklar (lösenordsskyddade), hemuppgifter, resultat, länkar o.s.v.
- jag är en e-postmänniska, så studerande kan oftast vänta sig svar inom 2-8timmar, beroende på när på dygnet de kontaktar mig (förutom helg). Jag skulle vilja effektivisera denna kommunikation, speciellt hanteringen av inlämningsuppgifterna.
- gällande lärandet skulle jag vilja bygga upp på samma sätt som en ppt-presentation men lägga till mervärde i form av länkar till intressanta sajter/filmer etc. så att den studerande kan fördjupa sig i vissa områden, samt möjlighet att diskutera materialet med andra studerande och mig via ett asynkront medium (diskussionsforum).
- ett problem som jag upplever med IKT och läroplattformar i synnerhet är att det är väldigt arbetsdrygt att sätta ihop, och sen pressen på att vara ökat tillgänglig, åtminstone virtuellt, för studdarna. IKT ska inte vara nåt självändamål, utan ett verktyg för ett reellt behov.
Samarbete och tidtabell
Jag ansvarar själv för kursen, tar in gästföreläsare i mån av intresse. Dock vet jag inte om jag kommer att hålla kursen i höst (period 1, ca 1.9-30.10.2010), tjänster kommer att utlysas under våren som förhoppningsvis gör jag inte detta förgäves. Om det blir nån annan som får tjänsten så kommer de givetvis att ha tillgång till mitt material om de vill använda det. Tidtabellen för projektet är mera baserat på min nuvarande tidtabell, d.v.s. min tjänst slutar i slutet av maj 2010 plus att jag för tillfället har värsta kursperioden tre veckor framöver. Så jag kan i princip påbörja projektet 10.3.2010 och avsluta det 2.6.2010. Tanken är inte att hela kursen skall vara IKT-iserad då men att jag skulle ha en fungerande prototyp där kursen åtminstone delvis stöds via moodle. Finns i princip ingen support förutom från Lärocentret, jag är datakillen på vår inst då det uppstår MS Office-problem eller printern strejkar.
Jag bättrar på idén varefter jag kommer på mera som behöver tilläggas eller revideras.
/Mats
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Hej Mats,
SvaraRaderaJag har gjort lite sökningar om olika alternativ kring e-portfolios. Jag har också pratat med Peter om vilka alternativ som är de bästa. De alternativ som nämns är bl.a. Wordpress och Google Sites. Jag hittade den här bloggen som är ett exempel på en form av portfolio och samtidigt ger instruktioner kring hur man kan göra: http://hbarrett.wordpress.com/my-portfolio/. Det verkar finnas en hel del om e-portfolio skrivet av Helen Barrett (t.ex. på http://electronicportfolios.com/). Du kan ju ta dig en titt på de alternativ som hon föreslår så kan vi fundera vidare i ett senare skede.
/Camilla
Hej Mats!
SvaraRaderaSom en kommentar till den där tillgängligheten: det är viktigt att markera för studerande när och hur ofta de kan vänta sig att man ska svara. Det är inte nödvändigt att de får svar genast. Jag brukar t.ex. klart säga ut att jag ger feedback på nätdiskussioner t.ex. på torsdagar, på övningsarbeten senast ett visst datum, svarar på e-post senast inom 3 dagar men inte under veckoslut osv. Det är bra att både för sig själv och för studerande klargöra vad som gäller, för trots att vi inte har en bestämd arbetstid mellan vissa klockslag så har vi nog rätt att sätta gränser för när och hur vi jobbar.
Trevlig helg, ö. Yvonne